studiereis-zweden.reismee.nl

Een (stiekeme) les geschiedenis van Kristianstad

God dag groep 8,

Gisteravond hebben we een tour gehad door Kristianstad.
Deze stad is al meer dan 400 jaar oud, en is opgericht door Koning Christian de vierde.
Hij heeft de stad vanuit het niets opgebouwd.
Je zag alleen een groot moerasland! Maar hoe konden ze een stad bouwen op een moerasland? Dat vroeg ik me ook af.. Daar hadden ze Nederlands voor nodig, die wisten namelijk erg veel van water af, doordat Nederland ook zo laag lag, en vaak te kampen had met overstromingen. Hier vertel ik dadelijk nog wat meer horen.

Nadat koning Christian klaar was met bouwen lag er een dorp met een kerk, twee hoofdstraten, twee pleinen en veel huizen voor de inwoners. Het dorp was omringd door een stadsmuur.
Weten jullie hoe dit komt?
Denk er even over na terwijl je kijkt naar een plattegrond van de stad in 1614.

De stad is namelijk gebouwd als fort, ze wilden de oorlog met Denemarken laten stoppen in een stuk land waar weinig mensen woonden. De burgers zeiden dan ook altijd dat er in de stad zweden meer dan 200 jaar geen wind heeft geblazen door de hoge stadsmuren.

In 1847 zijn de stadsmuren omlaag gekomen omdat de tijd van de oorlogen voorbij was. De inwoners waren erg blij. Er werden meer Nederlanders naar Kristianstad gehaald om de stad te kunnen uitbreiden (buiten de stadsmuren was het nog steeds één groot moerasland).

Hierna zijn ook de mooie gebouwen aan het grote plein gebouwd. Het grote gele gebouw op de foto was het militair gerechtsgebouw. Hier veroordeelden ze mensen die een misdaad hadden begaan.
De laatste vrouw die daar onthoofd is vond de vrouw van haar zoon niet leuk. Ze zorgde ervoor dat haar zoon zijn vrouw ging vermoorden. Hiervoor werd ze onthoofd in het jaar 1847. Degene die de executie moest uitvoeren was erg zenuwachtig (dit was namelijk zijn eerste executie sinds hij deze baan gekregen had), hierdoor hakte hij de eerste twee keer mis.... De derde keer was gelukkig wel raak.

Ook zie je nog een paar mooie binnenhofjes, herken je deze misschien uit een bepaalde tijd?

Morgen gaan we voor de laatste keer een basisschool bezoeken.
Ik ben weer benieuwd wat ik allemaal gaan zien!

Adjö,
Juf Sanne

Chaimae

hoelang blijf je in Zweden?

groetjes:Chaimae

Dara

Hebben de kinderen de vragen van ons gezien?
Gr. Dara

Dara

Was het groot? (het gebouw)

gorkem

informatief

aleyna

goeie info

Sanne

Morgen ga ik alweer met het vliegtuig naar huis!

Sanne

De gebouwen zijn heel groot! Je kunt het vergelijken met de huizen langs de grachten van Amsterdam. Alleen dan 3 huizen breed.

aleyna

wat betekent adjö??